Uncategorized

Catalog de produse – 14 lucruri despre conținut și design


Când trebuie să îți prezinți portofoliul de produse în fața clienților și potențialilor clienți te gândești la design. Cum să arate un catalog de produse astfel încât să fie cât mai plăcut și convingător, pentru ca oamenii să aleaga produsele tale. Și asta nu e un lucru rău.


Dar înainte de a ajunge la design, trebuie să fie clare următoarele aspecte:


Toate aceste clarificări te vor ajuta să răspunzi la următoarele întrebări:

În cele ce urmează vom detalia fiecare aspect. Astfel, vei avea un checklist pentru realizarea unui catalog de produse bun.

1. Cui se adresează

Un catalog de produse se poate adresa:

  • consumatorului final

  • unui interemediar în vânzarea produselor tale către clientul final

  • unui specialist


Destinatarul catalogului decide categoria de informații pe care o vei include, modul de redactare a textelor și tipul de imagini pe care le vei folosi. Iată câteva exemple:

a) Exemplu catalog de produse destinat clientului final sau publicului larg


În acest caz, acel catalog de produse va include toate produsele pe care vrei să le vinzi către publicul țintă. Dacă portofoliul tău de produse cuprinde mai multe categorii, este recomandat să le grupezi pe acele categorii relevante pentru publicul tău. În acest context, relevant înseamnă tipul de nevoie pentru care produsele tale sunt o posibilă soluție. Iată un exemplu:

  • Text Hover
  • Text Hover
  • Text Hover
  • Text Hover
  • Text Hover

Dacă numărul de produse este mare, atunci este util să incluzi și un cuprins. În consecință, informația căutată va fi mai ușor de găsit. De asemenea, un tabel comparativ care să ajute clientul să aleagă un produs poate fi de util.


În funcție de domeniul în care activezi și cât de cunoscute sunt produsele din categoria ta, poate fi necesară includerea unor informații utile, ca de exemplu:

  • domeniu de aplicabilitate (ex. interior sau exterior)

  • cum să instalezi/folosești produsul

  • ce alte piese/accesorii/servicii suplimentare ar fi bine să ia în calcul clientul tău la achiziționarea produsului dorit

  • sfaturi pentru asigurarea unei durate de utilizare cât mai îndelungată (garanție suplimentară, întreținere etc.)


b) Exemplu catalog de produse destinat unui intermediar în vânzarea produselor

Atunci când folosești acest canal de distribuție a produselor tale, fie exclusiv, fie în paralel cu vânzarea directă către clientul final, un catalog de produse destinat acestor persoane va conține și informații specifice, ca de exemplu:

  • coduri de produs, pentru o identificare mai ușoară a lor într-o baza de date sau stocuri

  • condiții de livrare sau termene (produse din stoc sau doar pe comandă)

  • dimensiuni, mărimi, culori

  • condiții de utilizare

  • model formular de comandă



c) Exemplu catalog de produse destinat unui specialist


Un specialist cunoaște deja categoria ta de produse. Ba chiar are deja o paletă de furnizori care oferă produse similare. Ceea ce îl va ajuta în decizie este acel tip de informație specifică ce poate face diferența între “potrivit pentru proiectul său” și “neviabil”. Exemple de informații care îl pot ajuta (în funcție de domeniu) sunt:

  • schițe tehnice

  • grafice

  • secțiuni de produs

  • STAS-uri, agremente tehnice sau alte mențiuni utile

  • performanțe tehnice (ex. dimensiunea maximă a unei table ce poate fi prelucrată de un aparat CNC și viteza de lucru a respectivului aparat)

  • condiții de instalare


  • Text Hover
  • Text Hover
  • Text Hover

2. Care este scopul catalogului

Un catalog de produse trebuie să deservească un scop clar. În funcție de publicul căruia i te adresezi (vezi punctul anterior), catalogul tău de produse poate avea ca scop:

  • identificarea nevoii clientului pe care o acoperă produsele tale (ex. 7 modele de scaune de birou care rezistă la o greutate a utilizatorului de până la 160 kg). Altfel spus, ce probleme specifice rezolvă produsele tale.

  • informarea potențialilor clienți că și tu oferi produse de care ei au nevoie

  • considerarea produselor tale ca opțiune în momentul deciziei de cumpărare a clientului

  • folosirea unor cupoane incluse pentru a beneficia de anumite reduceri

  • ghid de utilizare

  • promoții active într-o anumită perioadă etc.


3. Ce produse din portofoliul de produse vor fi incluse în catalog

Atunci când gama de produse este foarte variată, este recomandat să iei în calcul dacă toate produsele tale sunt destinate aceluiași grup țintă. Dacă ai mai multe categorii de produse, spre exemplu unele de uz profesional și altele de uz casnic, este util fie să le împarți în două cataloage distincte, fie să le evidențiezi ca atare într-un singur catalog.

Același raționament se aplică și în cazul listării unor produse doar în anumite rețele de magazine (ex. doar în DIY, doar online etc.).

4. Ordinea prezentării produselor

Decizia pe acest criteriu o poți lua pornind de la avatarul de client. Ce nevoie sau problemă principală are clientul tău și care sunt cele mai potrivite produse ale tale care îi rezolvă acea problemă. Avatarul de client este cel care îți spune care sunt criteriile, în ordinea importanței, pe care clientul tău le folosește ca bază pentru decizia de cumpărare.

De exemplu, dacă o anumită caracteristică de performanță este cel mai important atribut al unui produs, atunci primele pagini ale catalogului vor prezenta produsele cu cele mai bune performanțe sau specificații. Dacă prețul este cel mai important criteriu, atunci poți dedica primele pagini de catalog celor mai accesibile produse. Dacă serviciile conexe sunt cele mai importante, atunci dedică suficient loc în primele pagini în care să prezinți acest aspect.

5. Ce informații sunt relevante

Prin informații relevante înțelegem de fapt importante și căutate de clienții tăi atunci când sunt interesați de categoria din care fac parte produsele tale. De exemplu:

  • domeniul de utilizare

  • garanție

  • specificații tehnice (dimensiuni, culori, capacități, funcții etc.)

  • număr de instalări

  • produse complementare

  • eventuale accesorii necesare sau opționale, dar care contribuie la îmbunătățirea experienței utilizatorului

  • date de contact sau locații online/fizice de unde produsele tale pot fi cumpărate etc.


  • Text Hover
  • Text Hover
  • Text Hover
  • Text Hover
  • Text Hover

6. Servicii pre-sales și/sau after-sales

Dacă produsele tale nu pot fi instalate direct de către cumpărător (ex. centrală termică, instalație electrică, ascensor), atunci include în catalogul tău informații despre persoanele sau firmele autorizate să facă acest lucru. Ajută-ți clientul să parcurgă pașii până la final. Cel căruia i te adresezi are o problemă de rezolvat. Oferindu-i doar o soluție parțială poate face diferența între client potențial și cumpărător.


Dacă service-ul sau garanția extinsă sunt importante pentru categoria ta de produse, dedică o pagină în catalogul de produse unde să îi vorbești clientului despre aceste interese.

7. Alte categorii de informații

În funcție de domeniul în care activezi, tipul de client (persoane fizice sau firme) și context, catalogul de produse poate conține numeroase alte categorii de informații. Iată câteva exemple:

  • prezentarea companiei tale

  • certificări sau atestate

  • număr de clienți/instalări (să nu uităm că dovada socială este unul din cele 7 principii ale persuasiunii)

  • eventuale coduri promo

  • alte categorii de produse sau servicii pe care le oferi


Necesitatea includerii altor categorii de informații rezultă din analiza pașilor anteriori. Exemplele prezentate nu sunt exhaustive. Scopul acestui articol de blog este de a-ți oferi o structură și de a te ajuta în procesul de realizare a unui catalog de produse. Dacă te afli în momentul realizării unui catalog de produse, echipa agenției noastre te poate ajuta.

8. Formatul unui catalog de produse

Din nou ne gândim la destinatarul catalogului. Dacă este segment B2B, un intermediar sau un specialist sau sunt multe produse, probabil un format mare (ex. A4) este potrivit. Dacă ne adresăm publicului larg și vrem ca oricine vizitează magazinul să ia un catalog pentru a-l studia în detaliu acasă, atunci formatele mai mici (A5 sau 1/3 A4) pot fi mai potrivite. 

Singurul răspuns corect este: depinde. Pentru că depinde foarte mult de scop și destinatar. Despre costuri discutăm mai jos. Poți promova un singur produs și să alegi varianta unui catalog A4 deoarece este un produs premium sau este necesară educarea publicului țintă asupra categoriei din care produsul face parte. La fel cum poți alege varianta un catalog A5 cu 32 de pagini deoarece spațiile unde aceste cataloage vor fi distribuite sunt în farmacii, adică acolo unde locurile de expunere pe tejghea sunt extrem de limitate.

9. Catalog color sau alb-negru?

Decizia are la bază în principal două motive:

  • dacă este nevoie de un catalog color deoarece trebuie să fie cât mai ușor de identificat anumite elemente ale produselor prezentate

  • costul tipăririi unui catalog color este mai mare comparativ cu unul alb-negru


Suplimentar, ia în calcul impresia pe care vrei să o lase catalogul tău destinatarului. De câte ori este posibil, noi recomandăm varianta color, deoarece este mult mai plăcut vizual și mai familiar. Noi, oamenii, vedem în culori. Orice mic detaliu care contribuie la asigurarea unei senzații de familiaritate este de ajutor.

10. Catalog online sau catalog tipărit?

Da. 🙂 Desigur, există situații în care un catalog de produs este de preferat să poată fi răsfoit în format fizic, ca de exemplu în cazul acelor produse pentru care decizia de cumpărare se ia în magazin sau cataloage care contin schițe și desene.

Din nou ne îndreptăm atenția spre client. Mai specific, cum preferă clienții să răsfoiască un catalog de produse din domeniul tău? Aici stă răspunsul la întrebarea de mai sus.

11. Texte și descrieri produse

Când scrii textele pentru conținutul unui catalog de produse parcurge din nou avatarul de client și vezi cum preferă să i te adresezi. Îndreaptă-ți atenția și spre manualul de brand al companiei (dacă ai unul) și urmează guidelines de acolo în ceea ce privește tonul vocii. 

Conținutul unui catalog de produse trebuie să fie util și relevant pentru clientul tău. Textele trebuie să fie clar formulate. Fără greșeli gramaticale sau de exprimare. Limba în care redactezi un catalog de produse din nou depinde de publicul țintă. 

Cum formulezi titlurile? Dar subtitlurile? Care sunt întrebările pe care le poate avea clientul tău și la care va găsi răspuns în catalogul de produs pe care îl proiectezi? 

Descrierea produselor este informația principală într-un astfel de catalog. Așadar, asigură-te că incluzi doar informații reale, corecte, verificate și necesare clientului tău pentru a face o alegere. Uneori, un tabel comparativ între produse poate fi de real ajutor.

12. Imagini de produs

Cele mai importante lucruri când vorbim despre imagini de produs sunt calitatea imaginilor și relevanța subiectului. Folosește poze cu rezoluție bună, cu atât mai mult dacă alegi varianta unui catalog de produs tipărit (caz în care rezoluție bună înseamnă 300 dpi). 

Arată produsul tău atât în contextul în care poate fi folosit (ex. o masă de sufragerie plasată într-un ambient plăcut), cât și fotografii ale produsului din mai multe unghiuri. Imaginile de detaliu de asemenea pot face diferența (ex. un finisaj deosebit, o imagine care să arate cât de subțire este un smartphone etc.)

13. Distribuție cataloage

Înainte de a trece la realizarea fizică a catalogului de produse, fă o listă cu locațiile în care vei pune la dispoziția clienților aceste cataloage. De cât spațiu ai nevoie pentru ca ele să fie la îndemână? Poți obține acel spațiu sau acesta trebuie negociat în locațiile respective? Câte bucăți din fiecare catalog poți lăsa în fiecare dintre aceste locații? Le vei expedia prin poștă sau curier? Ce greutate vor avea și ce costuri de distribuție va implica asta? 

Din aceste răspunsuri vei obține un tiraj estimativ pentru realizarea lor fizică, respectiv o bază de calcul pentru costul total de producție.

14. Costuri

Prin cost se înțelege atât cost de design, copywriting, fotografii profesionale, cât și costul de tipărire efectivă pentru varianta unui catalog fizic și, ulterior, distribuția lor.  

Ca agenție, Premiere M te poate ajuta cu întregul proces: de la creionarea structurii, la design catalog, creare conținut și tipărire sau publicare pentru online. Scrie-ne dacă ai întrebări sau ai nevoie de un sprijin în realizarea catalogului tău de produse.

Vrei să colaborăm?

 

Hai să folosim creativitatea care dă rezultate!

 

Autor

Author


Avatar

Maria Man

Cu peste 15 ani de experiență managerială și viziune pentru performanță și succes în advertising, Maria înțelege foarte bine principiile leadershipului sănătos. Absolventă a universității Babes Bolyai, cu studii în economie, audit, contabilitate, PR, advertising și comunicare, Maria a muncit să acumuleze toate abilitățile necesare pentru a duce Premiere M mereu cu un pas înainte. Muncește cu pasiune pentru succesul clienților și al agenției.